Naratyvinis žaidimas
2019 m. Vilniaus lopšelio-darželio „Žemuogėlė“ pedagogų komanda sėkmingai praėjo atranka ir tapo Vilniaus savivaldybės finansuojamo projekto „Tikslinė kompleksinė pagalba ikimokyklinio ugdymo įstaigoms“ dalyve. Projekto metu pedagogai susipažino su naratyvinio žaidimo ir mokymosi metodo teoriniais principais, įgijo naujų kompetencijų, reikalingų NEPL metodo taikymui ikimokyklinio ugdymo įstaigoje bei kartu su Vytauto Didžiojo universiteto Žaidimo tyrimų laboratorijos mokslininkėmis į ugdymo procesą integravo Naratyvinio žaidimo metodą. Nuo 2020 m. Naratyvinis žaidimas taikomas kaip vienas iš pagrindinių ugdymo metodų.
Naratyvinis žaidimas – tai vaizduote paremtas vaikų grupės vaidmenų žaidimas, kurio metu vaikai kuria bendrą siužetą. Išplėtotos naratyvinio žaidimo formos padeda vaikui formuotis labai svarbius gebėjimus: kūrybiškumą, motyvaciją, valią ir savireguliaciją, kito žmogaus pozicijos supratimą. Pastebėta, kad kartą per savaitę pedagogams su vaikais patiriant Naratyvinio žaidimo nuotykį, vaikai patys ima dažniau kurti savus žaidimus, žaidimai tampa sudėtingesni, į juos įtraukiama daugiau fantazijos ir vaizduotės, vaikai sėkmingiau sprendžia konfliktus, ugdosi socialinius gebėjimus, kurie tokie svarbūs šiandienos pasaulyje.
Naratyvinis žaidimas kaip metodas buvo sukurtas mokslininkų Mildos Brėdikytės ir Pentti Hakkarainen, plačiau apie tai galite sužinoti Žaidimo tyrimų laboratorijos puslapyje http://zaidimolaboratorija.leu.lt/lt/skaitiniai-8.html
IV-oji mokslinė-praktinė konferencija„Kai mokytojas žaidžia: naratyvinio žaidimo kūrimas“
Kovo 26 d., antradienį, 12 val. vyks IV-oji mokslinė-praktinė konferencija „Kai mokytojas žaidžia: naratyvinio žaidimo kūrimas“ nuotoliniu būdu.
Jau keletą metų bendradarbiaujant VDU Švietimo akademijai, EDU Vilnius centrui ir VšĮ Vaiko psichologijos centrui Vilniaus miesto ikimokyklinėse įstaigose yra įgyvendinami naratyvinio žaidimo projektai. Tad šių metų kovo 26 d. įvyks 4-oji mokslinė praktinė konferencija „Kai mokytojos žaidžia…“, kurioje Vilniaus m. ikimokyklinio ugdymo mokytojai dalinsis patirtimi, kaip jiems sekėsi kurti ir gyventi žaidimo pasaulyje. Jei ieškote atsakymų į klausimus, kaip pasirinkti gerą istoriją, kaip pradėti žaisti, ką pedagogui daryti, jog paskatintų vaikų žaidimą – dalyvaukite ir ieškokime atsakymų kartu su Vilniaus m. l/d. „Rasos“, „Vėrinėlio“, „Žirniuko“, „Žilvinėlio“, „Pilaituko“, „Pušaitės“, „Žemuogėlės“, „Jovarėlio“, Santariškių, „Lokiuko giraitės“, „Voveraitės“, „Birutės“ darželio ir Vaduvos darželio–mokyklos mokytojais. Jie konferencijoje dalinsis savo patirtimi.
Konferencijos akimirkos:
Tėvų įsitraukimas į Naratyvinius žaidimus.
Mūsų darželyje Naratyvinio žaidimo metodas taikomas nuo 2019 metų. Nuo pernai metų į patį Naratyvinį žaidimą įsitraukė ir tėveliai:
2023 m. rugsėjo mėnesį „Spinduliukų“ grupės bendruomenė žaidė naratyvą „Rudens nuotykiai“;
2023 m. spalio mėnesį „Boružiukų“ grupės tėveliai kartu su savo vaikais dalyvavo naratyviniame žaidime „Rudenėli, pasakyk, ko nuliūdęs toksesi?“;
2024 m. vasario mėnesį „Boružiukų“ grupės bendruomenė žaidė Naratyvinio žaidimo „Žemuoginukės kelionė“ epizodą „Žemuoginukės išganymas“;
Tad kas atsitiko, kad tėveliai tapo lygiaverčiais Naratyvinio žaidimo dalyviais. Atsakymas paprastas ir gal kiek netikėtas, tėvų įtraukimo idėją sugeneravo patys vaikai. Patys vaikai motyvavo tėvus dalyvauti žaidime.
Tėvų įsitraukimas į vaiko žaidimą – kodėl jis svarbus vaikui.
Norėtumėme pabrėžti, kad tėvai noriai prisidėjo prie žaidimo. Vaikai su tėveliais daug diskutavo, tarėsi dėl įvairių situacijų, su kuriomis susidūrė žaidimo metu. Ir kartu susidorojo su visais jiems iškilusiais iššūkiais. Tėvai ir vaikai įsiklauso vieni į kitus, kartu svarsto, apmąsto, teikia siūlymus vieni kitiems. Pasitaiko tokių atvejų kai vaikai jaudinasi dėl susitikimo su personažu. Kai tėveliai yra netoliese, vaikai laisviau bendrauja, drąsiai kalba su veikėju. Vaikams yra labai svarbu, kad tėveliai jų išklauso, išgirsta, atsižvelgia į jų pasiūlymus. Vaikams svarbu, kad tėvai veikia kartu su jais: spėliojo mįsles, sprendė galvosūkius, dėliojo žodžius, geometrines figūras, skaičiavo, piešė.
Tėvų įsitraukimas į vaiko žaidimą – kodėl jis svarbus tėvams. Galimybė tėvams pamatyti vaiką iš kitos pusės – kaip jis mokosi, kaip įgyja patirties. Kartu su savo vaikais dalyvaudami žaidime, iš arti stebėdami savo vaiką ir jo draugų mokymąsi, tėvai geriau suprantą, kas vyksta darželyje.
Tėvams nereikia įrodinėti, akivaizdžiai jie mato, kad vaikai mokosi žaisdami.
Tėvai turi puikias galimybes paremti savo vaiką ir padėti jam spręsti iškilusius sunkumus. Tai yra palanki aplinka tėvams bendrauti su pedagogais, vaiko draugais. Tėvai turi galimybę artimiau pabendrauti vieni su kitais.
Norėtumėme pasidalinti tėvų atsiliepimais:
„Esame dėkingi kad buvome pakviesti dalyvauti žaidime ir turėjome galimybę ne tik stebėti kaip mūsų vaikučiai komunikuoja vieni su kitais, žaidžia, sprendžia problemas, bet kartu ir prisijungti prie įdomių užduočių ir linksmų šokių. Dėkui auklėtojoms u jų pastangas organizuojant žaidimą, tikimės ir ateityje panašių iniciatyvų“
„Dalyvavimas darželio rengtame žaidime paliko geriausius įspūdžius. Smagu, kad buvo suteikta galimybė joje dalyvauti ne tik vaikams, bet ir jų tėveliams ir dar smagiau, kad dalyvavimas nebuvo pasyvus, bet įtraukiantis.
Pačio žaidimo principą vertinu labai teigiamai:
-vaikų ir tėvų komandų sudarymas – vaikai mokėsi dirbti komandoje, dalytis atsakomybėmis, padėti vieni kitiems, tėvai turėjo galimybę artimiau pabendrauti vieni su kitais;
-orientacinės užduotėlės, kurios skatina mąstyti, stengtis ir tiek daug džiaugsmo kėlė, kai vaikai galėjo tėvams paaiškinti ir parodyti, kurgi čia reikia eiti ir pasidalinti savo žiniomis su mumis;
-na ir žinoma užbaigiamoji programa – šokiai, dainos, gera nuotaika, galimybė pasidžiaugti ne tik darželio draugų būryje, bet ir su tėveliais kartu;
Manau šis žaidimas ir jo pateikimas suteikė daug džiaugsmo visiems jo dalyviams bei sujungė vaikus, tėvus ir darželio auklėtojas į vieną stiprią, šiltą bendruomenę. Linkiu ir toliau eiti tuo keliu.“
Tėvų įsitraukimas į vaiko ugdymą – kodėl jis svarbus visiems dalyviams:
- Puoselėjama vaikų ir tėvelių žaidimo kultūra.
- Stiprinamas įstaigos ir tėvų bendradarbiavimas.
- Skatinamas bendruomeninis ugdymas – naratyvinis žaidimas suteikia daug džiaugsmo visiems jo dalyviams, sujungė vaikus, tėvus ir darželio mokytojas į vieną, stiprią, šiltą bendruomenę.